Τα comics ως λογοτεχνία: διαβάζοντας την αμερικάνικη, ευρωπαϊκή και ελληνική εικονογραφημένη αφήγηση
Περιγραφή εβδομάδας
-
Εισαγωγή: Βιβλιογραφία και Στόχοι μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά: Κόμικς και λογοτεχνία (εισαγωγή), κόμικς και ιδεολογία, κόμικς και ερμηνεία, ποπ κουλτούρα, υψηλή και χαμηλή λογοτεχνία, γραφιστικό μυθιστόρημα (graphic novel)
-
Τα comics: θεωρητικές προσεγγίσεις-ο ρόλος της σημειωτικής-ανάλυση και ερμηνεία
Λέξεις κλειδιά: Κατηγορίες κόμικς, Κόμικς και κριτική, Εικονογραφημένη αφήγηση (θεωρητικές προσεγγίσεις)
-
α) Η αμερικάνικη σειρά "Classics Illustrated" (1941-1962): πλαίσιο, στόχοι, απήχηση και μεταφορά στην Ελλάδα (1951-τέλη 1960), με πολλές επανεκδόσεις. β) Το Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας του Σαίξπηρ στην αμερικάνικη σειρά (Classics Illustrated #87)
Λέξεις κλειδιά: Κλασσικά Εικονογραφημένα: ορισμός, ιστορία, στόχοι, Ελληνικά Κλασσικά εικονογραφημένα, Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας του Σαίξπηρ
-
Από τα Κλασσικά Εικονογραφημένα στο σύγχρονο Graphic novel: η διασκευή της διάσημης κωμωδίας του Σαίξπηρ απο τους Gaiman και Vess στη θρυλική σειρά comics The Sandman.
α) Πώς διαβάζουν-ερμηνεύουν το έργο του 'κλασικού', 'παγκόσμιου' Σαίξπηρ, δημιουργώντας ένα μετα-κείμενο, σχόλιο στον λογοτεχνικό κανόνα και την "υψηλή λογοτεχνία". β) Από το θεατρικό κείμενο στο κομικ-ό (λόγος και εικόνα): συγκλίσεις και αποκλίσεις. γ) Η αλληλεπίδραση με άλλες μορφές τέχνης (ζωγραφική-κινηματογράφος)
Λέξεις Κλειδιά: A Midsummer Night’s Dream: Neil Gaiman, Charles Vess, Κόμικς και Λογοτεχνία: The Sandman (#19)
-
5. Edgar Allan Poe, “The Gold Bug”, “Classics Illustrated” #84 (1951) - ελλ. «Κλασσικά Εικονογραφημένα», αρ. 244 (επανεκδ. αρ. 1191)
"Ο Χρυσός Σακραβαίος" του Edgar Allan Poe (1809-1849) στη σειρά "Κλασσικά Εικονογραφημένα".
α) Το λογοτεχνικό κείμενο (δομή, νοήματα, σύμβολα). β) Η μεταφορά σε κόμικ. γ) Σύγκριση 'κειμένων': συγκλίσεις και αποκλίσεις. δ) Επιβιώσεις (και) του κομικ-ού μύθου.
Λέξεις Κλειδιά: Έντγκαρ Άλλαν Πόε, Ο χρυσός σκαραβαίος, Κλασσικά Εικονογραφημένα
-
α) Ανάλυση διηγήματος Πόε (1846) β) Η μεταφορά του στη σειρά "Classics Illustrated" # 84 γ) Σύγκριση 'κειμένων': αισθητική, ιδεολογία, η λειτουργία της ειρωνείας (λεκτική, δραματική, ειρωνεία των γεγονότων) και τα διπλά νοήματα
Λέξεις Κλειδιά: Έντγκαρ Άλλαν Πόε, Το βαρέλι του Αμοντιλλάδο, Κλασσικά Εικονογραφημένα
-
Απο τα "Κλασσικά εικονογραφημένα" στο σύγχρονο graphic novel: Πώς διαβάζει ο Pedro Lopez το διήγημα του Πόε; α) Η προθετικότητα, η τροπικότητα της κομικ-ής διασκευής του δανού κομίστα. β) H αισθητική και η ιδεολογία του κόμικ. γ) Kόμικς και κινηματογράφος. δ) Ο Poe: cult φιγούρα της μεταπολεμικής αμερικάνικης κουλτούρας (συνώνυμο του φανταστικού, του μυστηρίου, του μεταφυσικού φόβου), πώς ο Lopez συνδιαλέγεται με τον μύθο: "Πόε, ο κατεξοχήν συγγραφέας ιστοριών τρόμου".
Λέξεις Κλειδιά: Pedro Lopez, Έντγκαρ Άλλαν Πόε, Το βαρέλι του Αμοντιλλάδο, διασκευή σε κόμικ, γραφιστικό μυθιστόρημα
-
α) Η διασκευή της Μεταμόρφωσης του Κάφκα απο τον Peter Kuper (2004): Πώς ερμηνεύει και αποδίδει ο Kuper τις λεπτές αποχρώσεις του κειμένου; β) Η αισθητική του εξπρεσιονισμού. γ) Ο όρος "καφκικό": σημασία και απήχηση ώς τις μέρες μας (κινηματογράφος αρχών 20ού αιώνα - popular art)
Λέξεις Κλειδιά: Franz Kafka, Η μεταμόρφωση, διασκευή σε κόμικ, γραφιστικό μυθιστόρημα, Peter Kuper
-
Ιστορία των comics, τα πρώτα βήματα στην Ελλάδα, οι βασικοί άξονες του θεωρητικού λόγου που αναπτύσσεται γύρω απο τη φύση, τους στόχους, το μέλλον του μέσου. Βλ. σχετικά τη μεταπτυχιακή εργασία του Δημήτρη Μποκή Αντανακλάσεις της ελληνικής κοινωνίας στα ελληνικά κόμικς 1991-2000 (Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Κοινωνιολογίας, Ρέθυμνο 2011), αναρτημένη στην ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης, http://elocus.lib.uoc.gr.
Λέξεις Κλειδιά: Δημήτρης Μποκής, Ελληνικά κόμικς
-
Το "Παραρλάμα" (1908) του Δημοσθένη Βουτυρά (1872-1958) και η διασκευή του σε κόμικ (αρχές 21ου αι.)
α) Πώς οι Πέτρου και Βανέλλης αναμετρώνται με το έργο του Βουτυρά και κυρίως το διήγημα-σήμα κατατεθέν του συγγραφέα, το "Παραρλάμα"; β) Πώς και γιατί η εισαγωγή του Graphic novel στην Ελλάδα, όταν συνάντησε την παλαιότερη λογοτεχνία μας, επέλεξε το έργο του Βουτυρά;
Λέξεις Κλειδιά: Δημοσθένης Βουτυράς, Παραρλάμα, ελληνικό γραφιστικό μυθιστόρημα, Θανάσης Πέτρου, Δημήτρης Βανέλλης
-
α) Ποια διηγήματα του Βουτυρά επιλέγουν οι Πέτρου και Βανέλλης στο πρώτο ελληνικό graphic novel που μεταγράφει κείμενα της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας; β) Η τροπικότητα, η προθετικότητα, τα συμφραζόμενα του συγκεκριμένου γραφιστικού μυθιστορήματος.
Λέξεις Κλειδιά: Δημοσθένης Βουτυράς, Παραρλάμα, ελληνικό γραφιστικό μυθιστόρημα, Θανάσης Πέτρου, Δημήτρης Βανέλλης
-
12. Δημοσθένης Βουτυράς: ο λογοτεχνικός μύθος και το Graphic novel των Δημήτρη Βανέλλη και Θανάση Πέτρου
α) Δημοσθένης Βουτυράς: ο "επαναστάτης", ο "μοντέρνος", ο "άδικα λησμονημένος" ή Πώς κατασκευάζεται ένας λογοτεχνικός μύθος (Η επιστημονική έρευνα και η λογοτεχνική κριτική για το έργο του Βουτυρά απο τις αρχές του 20ού αι. ώς τις μέρες μας: απόπειρα σύνοψης) β) Η οπτική και η συμβολή του γραφιστικού μυθιστορήματος στην αναγνώριση του Βουτυρά ως του πιο cult ίσως έλληνα λογοτέχνη του καιρού μας.
Λέξεις Κλειδιά: Δημοσθένης Βουτυράς, Παραρλάμα, ελληνικό γραφιστικό μυθιστόρημα, Θανάσης Πέτρου, Δημήτρης Βανέλλης
-
Ανασκόπηση μαθήματος: ενότητες (λογοτεχνικά έργα-δημιουργοί-comics/Graphic novels που εξετάστηκαν) και συμπεράσματα.
Λέξεις Κλειδιά: Κόμικς και λογοτεχνία, Σύνοψη μαθήματος