Βιβλιογραφία
• Προτεινόμενα συγγράμματα:
1. Γουργιώτου, Ε. (2012). Μετάβαση και συνέχεια στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
2. Γουργιώτου, Ε. & Γκλιάου-Χριστοδούλου Ν. (υπό έκδοση). Η σχολική μετάβαση στο σταυροδρόμι των κοινωνικών αναπαραστάσεων εκπαιδευτικών και γονέων. Αποτελέσματα από μια εθνική έρευνα.
• Βιβλία- κείμενα (Text/books)
Γουργιώτου, Ε. (2012). Μετάβαση και συνέχεια στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Γουργιώτου, Ε. & Γκλιάου-Χριστοδούλου Ν. (υπό έκδοση). Η σχολική μετάβαση στο σταυροδρόμι των κοινωνικών αναπαραστάσεων εκπαιδευτικών και γονέων. Αποτελέσματα από μια εθνική έρευνα.
Αλευριάδου, Α.,Βρυνιώτη, Κ., Καρύδης, Α., Σιβροπούλου- Θεοδοσιάδου , Ει. & Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. Αθήνα: Πατάκη.
Περιέχει όλο το θεωρητικό υπόβαθρο του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, το θεσμικό του πλαίσιο, καθώς και σύνοψη της ελληνικής και διεθνούς εμπειρίας για το ζήτημα της μετάβασης.
Βρυνιώτη, Κ., Καρύδης, Α., Σιβροπούλου-Θεωδοσιάδου, Ε.& Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός γονέα. Αθήνα: Πατάκη
Ο Οδηγός Γονέα πραγματεύεται μια σειρά από σημαντικά και πολύ ενδιαφέροντα ζητήματα όπως η φύση, η δομή και η λειτουργία του ολοήμερου νηπιαγωγείου, η υγεία και η ασφάλεια στους χώρους του, το παιχνίδι και η μάθηση του παιδιού, το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο, πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά στη μάθησή τους, η συνεργασία μεταξύ νηπιαγωγείου και οικογένειας. Τέλος για πρώτη φορά συζητείται το ζήτημα της μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο.
Μπαγάκης, Γ., Διδαχού, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ. & Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Το βιβλίο θέτει θεωρητικά, μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα για το θέμα της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο δημοτικό σχολείο.
Aναγνωστόπουλος, Α. Κούγιαλη, Ε. (2008). Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων για νηπιαγωγούς. Αθήνα: Πατάκη.
Στο «Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων για νηπιαγωγούς» περιέχονται ενδεικτικές θεματικές προσεγγίσεις και ενδεικτικά σχέδια εργασίας μέσα από τα οποία αναδεικνύεται πώς εφαρμόζεται στην πράξη η προσπάθεια των εκπαιδευτικών για την ομαλή μετάβαση του νηπίου από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Σε δεύτερο επίπεδο φαίνεται ο τρόπος που αναδύεται ένα σχέδιο εργασίας μέσα από μία θεματική προσέγγιση ή επεκτείνεται ένα σχέδιο εργασίας με μία θεματική προσέγγιση. Διαφαίνεται επίσης πώς οι νηπιαγωγοί χειρίζονται προβλήματα που προκύπτουν στην καθημερινή πράξη, εφαρμόζοντας τις αρχές της σύγχρονης Παιδαγωγικής και Διδακτικής.
Γουργιώτου, Ε. & Γκλιάου-Χριστοδούλου Ν. (υπό έκδοση). Η σχολική μετάβαση στο σταυροδρόμι των κοινωνικών αναπαραστάσεων εκπαιδευτικών και γονέων. Αποτελέσματα από μια εθνική έρευνα.
• Βιβλιογραφία
Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
Αλευριάδου, Α.,Βρυνιώτη, Κ., Καρύδης, Α., Σιβροπούλου- Θεοδοσιάδου , Ει. & Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. Αθήνα: Πατάκη.
Βρυνιώτη, Π. (2002). Προβλήματα και δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ προσχολικής και σχολικής βαθμίδας. Μία συγκριτική- εμπειρική προσέγγιση των περιπτώσεων Αθήνα – Φρανκφούρτης. Στο: Ε. Κούρτη (Επιμ.) Η έρευνα στη Προσχολική Εκπαίδευση. Ποιότητα, προβλήματα και οργάνωση της προσχολικής εκπαίδευσης (τόμος Γ). Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δάρδανος.
Βρυνιώτη, Κ., Καρύδης, Α., Σιβροπούλου-Θεωδοσιάδου, Ε.& Χρυσαφίδης, Κ. (2008). Οδηγός γονέα. Αθήνα: Πατάκη
Βρυνιώτη, Π. & Ματσαγγούρας, Η. (2005). Μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο: Μια οικοσυστημική ερευνητική προσέγγιση των κοινωνικών σχέσεων των αρχάριων μαθητών και μαθητριών στην σχολική ζωή. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 40 , 78-102.
Γενειατάκη, Ε. (1989) στο Πορίσματα Διήμερης Παιδαγωγικής Συνάντησης. Θέμα: από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Ανοιχτό σχολείο. 24, 15-21
Γεωργίου- Νίλσεν, Μ., & Δραγώνα, Θ. (1987). Η σχολική ετοιμότητα. Ένα τεστ- Μια έρευνα. Σύγχρονη Εκπαίδευση. 31, 27-32.
Γκόβαρης, Χ. (2008). Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο από τη σκοπιά της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Εισήγηση που παρουσιάστηκε στο κεντρικό επιμορφωτικό σεμινάριο στελεχών της εκπαίδευσης ‘Το ολοήμερο νηπιαγωγείο’. Ρέθυμνο.
Γουργιώτου, Ε. (2008). Αποτελεσματικές πρακτικές μετάβασης των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Εισήγηση που παρουσιάστηκε στο κεντρικό επιμορφωτικό σεμινάριο στελεχών της εκπαίδευσης ‘Το ολοήμερο νηπιαγωγείο’. Ρέθυμνο.
Γουργιώτου, Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Καραμπάτσος, Α. (2000). Παράγοντες και εκτιμήσεις σχολικής ετοιμότητας. Αθήνα: Ατραπός.
Κιτσαράς, Γ. (2001). Προσχολική Παιδαγωγική (2η έκδ.). Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Κουρετζής, Λ. (1989) στο Πορίσματα Διήμερης Παιδαγωγικής Συνάντησης. Θέμα: από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Ανοιχτό σχολείο. 24, 15-21
Μπαγάκης, Γ., Διδαχού, Ε., Βαλμάς, Φ., Λουμάκου, Μ. & Πομώνης, Μ. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μαυδάλα, Β.(1997). Μείζον Ελληνικό λεξικό. Αθήνα: Αρμονία
Μπαμπινιώτη, Δ. (2004). Λεξικό για το σχολείο και το γραφείο. Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίου Ε.Π.Ε.
Μπερερής, Π. (2008, 24 Ιανουαρίου). Η συμβολή των γονέων στη μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο. Εισήγηση που παρουσιάστηκε στο κεντρικό επιμορφωτικό σεμινάριο στελεχών της εκπαίδευσης ‘Το ολοήμερο νηπιαγωγείο’. Ρέθυμνο.
Μπουζάκης, Σ., & Γεωργογιάννης, Π. (1991). Σχολική ένταξη. Προβληματική, διεθνής πρακτική, αποτέλεσμα μιας εμπειρικής. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
Ματσαγγούρας, Η. (2000). Η σχολική τάξη. Χώρος. Ομάδα. Πειθαρχία. Μέθοδος (2η έκδ.). Αθήνα: Φελέκη
Μήνας, Α. (2008). Ολοήμερο Νηπιαγωγείο: Παρόν και Μέλλον. Εισήγηση που παρουσιάστηκε στο κεντρικό επιμορφωτικό σεμινάριο στελεχών της εκπαίδευσης, ''Το ολοήμερο νηπιαγωγείο''. Ρέθυμνο.
Μυλωνά, Λ. (1989) στο Πορίσματα Διήμερης Παιδαγωγικής Συνάντησης. Θέμα: από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Ανοιχτό σχολείο. 24, 15-21
Ντολιοπούλου, Ε., & Γουργιώτου, Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση.Με έμφαση στην προσχολική. Αθήνα: Gutenberg.
Πανοπούλου- Μαράτου, Ο., (1989). Τα μικρά της Α’ δημοτικού: Οι πιθανές ψυχολογικές δυσκολίες στη τάξη και στη μάθηση. Ανοιχτό σχολείο, 25, 13-16
Πανταζής. Σ. (1986). Η κατάργηση της υποχρεωτικής εγγραφής των παιδιών ηλικίας 5 ½ χρονών. Σύγχρονη Εκπαίδευση. 94, 26-34
Πανταζής, Σ. (1991). Προβλήματα στη μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο σχολείο. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 58, 45-58.
Πανταζής, Σ. (1997). Η κατάργηση της υποχρεωτικής εγγραφής των παιδιών ηλικίας 5 ½ χρονών. Σύγχρονη Εκπαίδευση. 94, 26-34 και 95, 32-49.
Πανταζής, Σ. (1999). Από το σπίτι στο νηπιαγωγείο και από το νηπιαγωγείο στο σχολείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 7, 10-14.
Παντελής, Σ. (1986). Ετοιμότητα για μάθηση και πρώτη ανάγνωση. Νέα Παιδεία, 37, 64-75.
Παπαϊωάννου, Α. (1983). Ηλικία εισδοχής στο δημοτικό σχολείο. Νέα Παιδεία, 28, 77-79.
Παπαναστασίου, Κ. (1996). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.
Σωτηρίου, Α. & Ζφειροπούλου, Μ. (2003). Αλλαγές στην έννοια του εαυτού των παιδιών κατά τη μετάβαση τους από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Ψυχολογία, 10(1), 96-118
Υπουργική απόφαση 1566/1985, Φ.Ε.Κ. Α’ 167/30.09.1985. Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις.
Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
Allin, S. (1997). Even Start: Facilitating transitions to kindergarden. Department of Education.
Arnold, C., Bartlett, K., Gowwani, S., & Merali, R. (2007). Is everybody ready: Readiness, transition and continuity: Reflections and moving forward. The Hague: Bernard van Leer Foundation.
ASR. (2009). School readiness in Santa Clara country. Results of 2008 assessment. Applied survey research.
Bogard, K., Traylor, F., & Takanishi, R. (2007). Teacher education and PK outcomes: Are we asking the right questions?. Early Childhood Research Quarterly, Vol 23, 1–6
Connolly, G., Wheeless, C., & Dale, J. (2000). Paving the way to kindergarden. Building Neighborhood Partnerships to Support Young Children's Smooth Transition to School. School Readiness.
Early, D., Pianta, R., & Cox.(1999). Kindergarten Teachers and Classrooms: A transition context. Early education & Development, Vol 10, No 1, 25- 45
Hamilton, M. (2009). Teacher Characteristics and Race/Ethnic and Economic Disparities in Academic Achievement at the Start of Elementary School. University of Texas.
Heaviside, S., & Farris, E. (1993). Public school Kindergarten Teacher’ Views on children ‘s readiness for school. National Center for educator Statistics.
Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 800 meta- analyses relating to achievement. Routledge.
Dockett, S., & Perry, B. (2007). Transition to school: Perceptions, expectations, experiences. Sydney: University of NSW Press.
La Paro, K., Pianta, R., & Cox, M. (2000). Kindergarten Teachers' Reported Use of Kindergarten to First Grade Transition Practices. The Elementary School Journal, Vol. 101, No 1, 63-78
Lin, H., Lawrence, F., & Gorrell, J. (2003). Kindergarten teachers’ views of children’s readiness for school. Early Childhood Research Quarterly, Vol 18, 225–237
Moore, S., & Lasky, S. (2001). Parental involvement in education. EQAO Research Series, 6.
Myers, R. (1997). Removing roadblocks to success: transitions and linkages between home, preschool and primary school. The Coorrdinators’ Notebook 21.
Pianta, R., Cox, M., Taylor, L., & Early, D. (1999). Kindergarten Teachers' Practices Related to the Transition to School: Results of a National Survey. The Elementary School Journal, Vol. 100, No. 1, 71-86
Piotrkowski, C., Botsko, M., & Matthews, E. (2001). Parents’ and Teachers’ Beliefs About Children’s School Readiness in a High-Need Community. Early Childhood Research Quarterly, Vol 15, No. 4, 537–558
Rimm- Kaufman, S. Pianta, R. & Cox, M.(2000). Teachers’ Judgments of Problems in the Transition to Kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, Vol 15, No. 2, 147–166.
Rous, B., Hallam, R., McCormick, K., & Cox, M. (2009). Practices that support the transition to public preschool programs: Results from a national survey. Early Childhood Research Quarterly, Vol 25, 17–32.
Rous, B., Myers, C., & Stricklin, S. (2007). Strategies for supporting transitions of young children with special needs and their families. Journal of Early Intervertion, 30(1), 1-18.
Sally,P.(2010).Literature Review: Transition from Early Childhood Education to School. Ministry of education.
Stephen, C., & Cope, P. (2003). An inclusive perspective on transition to primary school. European Educational Research Journal.
Fabian, H., & Dunlop, A-W. (2007). Outcomes of good practice in transition process for children entering primary school. The Hague: Bernard van Leer Foundation.
Myers, R. (1997). Removing roadblocks to success:transitions and linkages between home, preschool and primary school. The Coordinators’ Notebook 21.
Yeboah, D.A. (2002). Enhancing Transition from Early Childhood phase to primary education: Evidence from the research literature. Early Years, Vol 22, No 1, 51-57.
• Online readings
Πηγές στο Διαδίκτυο:
C:\Users\Efi\Desktop\EFI EPIF\Greek\published_papers\SURVEY OF EDUCATIONAL MATERIAL\Ολοήμερο Νηπιαγωγείο - Εκπαιδευτικό Υλικό.mht
Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος.
Γουργιώτου, Ε. (2012). Μετάβαση και συνέχεια στην εκπαίδευση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
• Άλλα σχετικά ανοικτά μαθήματα άλλων ιδρυμάτων εσωτερικού ή εξωτερικού:
• Άρθρα (Articles)
Σακελλαρίου, Μ., (2012). Σχολική Ετοιμότητα ως παράγοντας Ενδυνάμωσης της Συνεργασίας Οικογένειας και Νηπιαγωγείου, στο Ε. Γουργιώτου ( Επιμ.) Μετάβαση και Συνέχεια στην Εκπαίδευση . Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Πανταζής, Σ., Σακελλαρίου, Μ., (2012). Η πρόκληση του Σχολείου: Μια ερευνητική συγκριτική προσέγγιση, στο Ε.Γουργιώτου ( Επιμ.) Μετάβαση και Συνέχεια στην Εκπαίδευση . Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Πανταζής, Σ., Σακελλαρίου, Μ., Μπάκας, Θ., (2008). Σκέψεις και συναισθήματα των παιδιών κατά τη μετάβασή τους από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, στα Πρακτικά του ΙΒ΄ Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρίας Ελλάδος με θέμα «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα», Αθήνα, Δεκέμβριος 2008.
Ιωάννης Μακρής & Ολυμπία Μαραγκού. Η προσαρμοστικότητα των παιδιών στη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό: συμβουλευτική προσέγγιση, σελ. 798.