Περιγραφή μαθήματος - Στόχοι

Ομάδα στόχος:
1) Προπτυχιακοί φοιτητές που σπουδάζουν σε Παιδαγωγικά Τμήματα
2) Όσοι ενδιαφέρονται για μία εισαγωγή στην εκπαιδευτική έρευνα

Μαθησιακοί στόχοι μαθήματος:
Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται οι φοιτητές:
α) να κατανοούν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα ψυχοπαιδαγωγικών ερευνών,
β) να αναλαμβάνουν οι ίδιοι ψυχοπαιδαγωγικές έρευνες.

Ειδικότεροι μαθησιακοί στόχοι είναι:
1) Η συστηματική και αναλυτική μελέτη των τεχνικών δειγματοληψίας και των μέσων συλλογής των ερευνητικών δεδομένων.
2) Η συστηματική και αναλυτική μελέτη των ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων της ψυχοπαιδαγωγικής έρευνας.

Περιεχόμενα μαθήματος:
1. Εννοιολογική οριοθέτηση της ψυχοπαιδαγωγικής έρευνας. Ερευνητική ορολογία. Φιλοσοφία της έρευνας. Είδη ερευνών.
2. Στάδια διεξαγωγής της έρευνας. Διαδικασία επιλογής ερευνητικού προβλήματος. Ανασκόπηση βιβλιογραφίας. Διατύπωση και οριοθέτηση προβλήματος. Διατύπωση ερευνητικού σκοπού. Είδη μεταβλητών. Είδη υποθέσεων.
3. Ερευνητική διαδικασία. Δειγματοληψία.
4. Μέσα συλλογής δεδομένων: Κλίμακες μέτρησης, κατάλογοι ελέγχου, παρατήρηση, ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, ανάλυση περιεχομένου, τεστ, κοινωνιομετρικές τεχνικές.
5. Σφάλματα μετρήσεων. Εγκυρότητα και αξιοπιστία μετρήσεων.
6. Μέθοδοι ποσοτικής έρευνας: Πειραματική έρευνα, ψευδοπειραματική, μεταγεγονοτική, συσχετιστική, περιγραφική, αναπτυξιακή.
7. Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας: Ιστορική, μελέτη περίπτωσης.
8. Οργάνωση, ανάλυση και ερμηνεία αποτελεσμάτων. Συγγραφή της έρευνας. Σύνταξη βιβλιογραφικών αναφορών
9. Αξιολόγηση της έρευνας. Εσωτερική και εξωτερική εγκυρότητα. Δεοντολογικές αρχές της ψυχοπαιδαγωγικής έρευνας.
10. Παρουσίαση δειγματικών ερευνών

Τελευταία τροποποίηση: Παρασκευή, 19 Ιουνίου 2015, 2:34 PM