Στοιχεία διδάσκοντα
Όνομα διδάσκοντα: Αντώνιος Χουρδάκης
Πληροφορίες για το διδάσκοντα: Ο Αντώνης Χουρδάκης φοίτησε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και σπούδασε κλασική φιλολογία και ιστορία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης(ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ.). Είναι Διδάκτωρ της Ιστορίας της Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Το2004 εξελέγη Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, στο οποίο διδάσκει από το1990. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στο χώρο της Ιστορίας της παιδείας και στη Διδακτική της ιστορίας. Είναι συγγραφέας επτά βιβλίων και εβδομήντα περίπου μελετών και άρθρων στην ελληνική, αγγλική, γαλλική, ρωσική, πορτογαλική και αραβική γλώσσα. Πβ. Ενδεικτικά: Aristote et l'Education, Collection Pédagogues et Pédagogies, Νο20, Presses Universitaires deFrance, Paris, 1998 (η μελέτη αυτή μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε και στην πορτογαλική γλώσσα Aristóteles e a Educação,Edições Loyola, São Paulo, Brasil, 2001 και δημοσιεύθηκε στη ρωσική στο συλλογικό τόμο με τίτλο Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoj mysli v epokhu Drevnosti, Srednevekovjya i Vozrozhdeniya/Η ιστορία της Εκπαίδευσης κατά την Αρχαιότητα, τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση, επιμ. T. Matulis, Moscow, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις, 2004), «Aristotle on the Necessity of Public Education by Randall Curren», in: The School Field. International Journal of Theory and Research in Education, volume XIII, no 1/2, 2002, pp. 23-30 (το περιοδικό αυτό έκανε ειδικό αφιέρωμα στον γνωστό αμερικανό αριστοτελιστήRandall Curren και προσκάλεσε ειδικούς από όλο τον κόσμο που είχαν ασχοληθεί με τον Αριστοτέλη να συμβάλλουν στο αφιέρωμα αυτό), «Homo Historicus: How the Teaching of History and Culture Contribute to Shaping Future Citizens», in: The School Field. International Journal of Theory and Research in Education, volume XIII, no 6, 2002, 20σ. Η Παιδεία στην Κρητική Πολιτεία(1898-1913), Αθήνα, εκδόσειςGutenberg, 2002, Από τη μικροϊστορία της παιδείας. Ένα παιδικό λεύκωμα του1900-1904, Αθήνα, εκδόσεις Ατραπός, 2004, "A global dimension via the teaching of the ancient world: theoretical concepts and an empirical approach from Greek primary textbooks”, Mediterranean Journal ofEducational Studies,1/2(1996) 157-182, " 'MADE IN...' or teaching history in a global age”, στο: Education of Ethnic Minorities: Unity and Diversity,12 th World Congress Rethymno, CreteGreece, May 9-12, 1997, Ellinika Grammata, Athens 1999, σσ. 491-518, «La pathologie de la guerre et la pédagogie de la paix chez Thucydide», στο: Etudes Helléniques, Αφιέρωμα: Thucydide. Théoricien des relations internationales, με τη συμμετοχή της Γαλλίδας ακαδημαϊκού και ελληνίστριαςJaqueline de Romilly, vol . 6, no2, Automne 1998, pp. 159-182, "History of Greek education” στο: International Handbook on History of Education,Kadriya Salimova, Nan L.Dodde (eds.), Russian Pedagogical Agency, Moscow, 2000 (και στα ρωσικά: Παιδαγωγική των Λαών του Κόσμου. Ιστορία και Σύγχρονη Εποχή: Ελλάδα), Kadriya Salimova, Nan L. Dodde, (eds.), Μόσχα, 2000, σσ. 130-163, «La Formation tout au long de la vie: l'origine et l'évolution de sa conception de l'antiquité à nos jours» (σε συνεργασία), στο: Actes de la Conférénce Internationale, Kolymbari (Crète), 26-29 octobre 2002, La Formation Initiale des Enseignants et la Formation toutau Long de la Vie, Paris, Institut EPICE- INRP (sous la direction de Fr. Cross), 2005. Έχει συνεργαστεί σε προγράμματα σχετικά με τη διδασκαλία της Ιστορίας και του Πολιτισμού και στην παραγωγή διδακτικού υλικού για τα ελληνόπουλα του εξωτερικού, στο πλαίσιο του Προγράμματος«Παιδεία Ομογενών». Άλλες επιστημονικές μελέτες του αφορούν την«Σπουδή της Ιστορίας και την Οικουμενική 1 Παιδεία με Αφορμή τα Εγχειρίδια της Ομογένειας», στο: Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο Εξωτερικό, Πρακτικά Πανελλήνιου-Πανομογενειακού Συνεδρίου, Ρέθυμνο26-28 Ιουνίου1998, Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., Ρέθυμνο1999, σσ. 404-417, «Θεωρητικές και διδακτικές προσεγγίσεις στην Ιστορία και στον Πολιτισμό: Προλεγόμενα στη σύνταξη ενός Αναλυτικού Προγράμματος για τα ελληνόπουλα του εξωτερικού», στο συλλογικό τόμο: Προλεγόμενα Αναλυτικού Προγράμματος για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στη Διασπορά, Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., Ρέθυμνο, 2001, σσ. 155-210, «Προς μια 'Ιστορία τρίτου χώρου': Ζητήματα διδασκαλίας της ιστορίας και του πολιτισμού των Ελλήνων της διασποράς», στα Πρακτικά του Συνεδρίου με τίτλο«Ιστορία της Νεοελληνικής Διασποράς: Έρευνα και Διδασκαλία», Μιχάλης Δαμανάκης(επιμέλεια), Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ., Ρέθυμνο, 2004, 15-23. Έχει λάβει μέρος σε διεθνή και παγκόσμια συνέδρια στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τις Η.Π.Α. και έχει προσκληθεί και έχει διδάξει στο ΠανεπιστήμιοSaint John της Νέας Υόρκης και στοI.U.F.M. τηςAcadémie de Créteil. Επίσης, έχει διδάξει σε επιμορφωτικά σεμινάρια σε ομογενείς εκπαιδευτικούς γύρω από θέματα διδασκαλίας Ιστορίας και Πολιτισμού στο Ρέθυμνο, στην Αθήνα, στο Παρίσι, στη Νάπολη, στο Μόναχο, στο Βερολίνο, στο Αμβούργο, στις Βρυξέλλες και στο Λονδίνο, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος«Παιδεία Ομογενών», Πανεπιστήμιο Κρήτης/ ΥΠΕΠΘ(1997-2004). Έχει προσκληθεί από το Πανεπιστήμιο τουWisconcinMadison, (ως κύριος ομιλητής) από τον Πρόεδρο της Παιδαγωγικής Σχολής του Τμήματος Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθηγητήM. R. Olneck για διάλεξη, στο πλαίσιο Εκπαιδευτικού Συμποσίου με θέμα: «Paideia: conversations on education and culture, ancient and modern», στις2-3 Μαΐου2003 στις Ηνωμένες Πολιτείες και για την επόμενο ακαδ. έτος έχει προσκληθεί από τα Πανεπιστήμια της Μόσχας, Ρωσική Ακαδημία Επιστημών(από τον καθηγητήVitaly Bezrogov) και της Σορβόννης, Παρίσι-5 (από τον καθηγητήMichel Caillot) για μια σειρά διαλέξεων. Είναι μέλος της Διεθνούς Ένωσης για την Ιστορία της Παιδείας(ISCHE), υπήρξε μέλος της Διεπιστημονικής Ένωσης Αρχαίου Θεάτρου(GITA, Montpellier III) και έχει διατελέσει Γενικός Γραμματέας της Παγκόσμιας Ένωσης των Επιστημών της Αγωγής(AMSE/WAER). Υπήρξε, επίσης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος(ΠΕΕ), είναι ιδρυτικό μέλος και Αντιπρόεδρος της ΕΛ.Ε.Ι.Ε. (Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της Εκπαίδευσης),. Τέλος, συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Ιστορίας και Ιστορίας της Παιδείας της Ρώσικης Ακαδημίας των Επιστημών και με το Πανεπιστήμιο Παρίσι-5 της Σορβόννης. Έχει διατελέσει Αναπληρωτής Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και Πρόεδρος του Διδασκαλείου«Μαρία Αμαριώτου» του Πανεπιστημίου Κρήτης.