Διδακτικές Προσεγγίσεις Διερευνητικής Μάθησης
Περιγραφή θέματος
-
Αγαπητοί συμμετέχοντες,Κάλλια, Μαρία και Νίκος
Αυτή είναι μία φιλόδοξη προσπάθεια να μοιραστούμε μαζί σας τις εμπειρίες μας σχετικά με τη Διερευνητική μάθηση στις φυσικές επιστήμες. Ελπίζουμε να σας αρέσει το υλικό που εχουμε συγκεντρώσει και ανυπομονούμε να διαβάσουμε τα σχόλιά σας και την κριτική σας για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι.
Γνωρίζουμε ότι κάθε δάσκαλος ακολουθεί ένα μοναδικό διδακτικό μοντέλο και έχει διαφορετικές αντιλήψεις σχετικά με τη μάθηση. Αυτή τη διαφορετικότητα θέλουμε να την αναδείξουμε για αυτό και σας καλούμε να μοιράζεστε την άποψή σας μαζί μας. Με αυτό τον τρόπο θα μαθαίνουμε όλοι μαζί, θα ανταλλάξουμε απόψεις, ιδέες και σχέδια μαθήματος που σίγουρα θα κάνουν τη διδασκαλία μέσα από τη διερεύνηση ακόμη πιο προσβάσιμη και φιλική προς όλους.
Εισαγωγή - Φυσικές Επιστήμες και Διερευνητική Μάθηση, Νίκος ΧανιωτάκηςΠεριεχόμενα Διάλεξης:
- Chain Reaction
- Περιέργεια (inquiry) και Επιστήμη
Λέξεις Κλειδιά:
Περιέργεια, Έρευνα, Μάθηση-
Αυτό το μάθημα βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ όλων των συμμετεχόντων και γι' αυτό θα θελαμε να μάθουμε περισσότερα για την αποψή σας για τη διδασκαλία, τη μάθηση και την τεχνολογία σχετικά με τις φυσικές επιστήμες συμπληρώνοντας το παρακάτω ερωτηματολόγιο. Αυτές οι πληροφορίες θα κάνουν το έργο μας ακόμη πιo παραγωγικό, ωφέλιμο και σχετικό με τις αναγκες σας.
-
Επιστημονική Αναζήτηση και Διερευνητική Μάθηση, Νίκος ΧανιωτάκηςΠεριεχόμενα Διάλεξης:
- Πώς λειτουργεί η επιστήμη
- Η πρακτική και η έρευνα των δεξιοτήτων
- Επικοινωνιακές δεξιότητες
- Εφαρμογές και επιδράσεις της επιστήμης
- Το μοντέλο EUPRB
Λέξεις Κλειδιά:
Μοντέλο EUPRB, Προσεγγίσεις διδασκαλίας και μάθησης, Τεχνικές Ενεργούς ανάγνωσης -
- Η σημασία τους ερωτήματος, Κάλλια Κατσαμποξάκη
- URL Σχεδιασμός διερεύνησης του ερωτήματος και προσδιορισμός εξαρτημένων και ανεξάρτητων μεταβλητών, Κάλλια Κατσαμποξάκη
- Βιωματική παρουσίαση της επιστημονικής μεθόδου, Δημήτρης Κελεφιώτης
-
Μάθημα 3 - Υποστήριξη (Scaffolding) Καθηγητών Φυσικών Επιστημών για την εφαρμογή Μοντέλου Διερευνητικής Μάθησης
Υποστήριξη (Scaffolding) Καθηγητών Φυσικών Επιστημών για την εφαρμογή του μοντέλου της Διερευνητικής Μάθησης, Μαρία Φουσκάκη
Περιεχόμενα Διάλεξης:
- Διερευνητική Μάθηση
- Θέματα/Σενάρια για Ερευνητική Εργασία
- Μαθητές σε ρόλους επιστημόνων που δουλεύουν σε ομάδες
- Εκπαίδευση και παροχή εκπαιδευτικού υλικού στους καθηγητές
Λέξεις Κλειδιά
Μαθητοκεντρική Προσέγγιση, Πώς καταρτίζονται οι ομάδες, Ποιος ο ρόλος του καθηγητή - Διερευνητική Μάθηση
-
Υλοποίηση της Διερευνητικής ως Ερευνητική εργασία (πρότζεκτ)
- Υλοποίηση της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου, Στέλιος Τερζάκης
- Υλοποίηση μη καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: τι μπορεί να πάει καλά και τι λάθος κατά τη διάρκεια της έρευνας, Στέλιος Σταυγιανουδάκης/Γιάννης Νικολάου
- Υλοποίηση της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: πλεονεκτήματα, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης, Πόπη Σαλούστρου
- Διερευνητική Μάθηση: Ουτοπία ή πραγματκότητα, Ελένη Κορακάκη
- Διερευνητική μάθηση με θέμα τη Νανοτεχνολογία και η εφαρμογή του σε μαθητές Β ́ Λυκείου, Αντώνης Μαργαρίτης
Υλοποίηση της Διερευνητικής σε μία ή δύο διδακτικές ώρες
- Ενσωμάτωση της έρευνας στη διδασκαλία: Πόσο, Πότε και για Ποιους σκοπούς, Καίτη Σιακαβάρα
- CSI Ηράκλειο: Βρες τον ένοχο!, Ελευθερία Φανουράκη
-
Παρουσίαση επιστημονικά τεκμηριωμένης απάντησης και διάδοσης των αποτελεσμάτων, Νίκος Χανιωτάκης, Μαρία Φουσκάκη, Κάλλια Κατσαμποξάκη
-
Η αξιολόγηση στις ερευνητικές εργασίες θα πρέπει να είναι συνεχής και να περιλαμβανει όλα τα στάδια και πτυχές της ερευνητικής διαδικασίας. Ο καθηγητής οφείλει να φροντίσει να αξιολογούνται οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το θεωρητικό κομμάτι, να αξιολογείται η προετοιμασία και η παρουσίαση των ευρημάτων καθώς και η λειτουργία των μαθητών στις ομάδες. Οφείλει επίσης να επιτρέπει την αυτο-αξιολόγηση των μαθητών και την αξιολόγηση των συμμαθητών και των ομάδων τους έτσι ώστε οι μαθητές να αναλαμβάνουν πλήρη ή μερική ευθύνη της προόδου τους.
-
Μάθημα 7 - Ο Ρόλος Της Τεχνολογίας Για Τη Στήριξη Μαθητών Και Εκπαιδευτικών Κατά Τη Διάρκεια Της Έρευνας
Ο Ρόλος της Τεχνολογίας για τη Στήριξη Μαθητών και Εκπαιδευτικών κατά τη Διάρκεια της Έρευνας, Κάλλια Κατσαμποξάκη
-
Μάθημα 8 - Ανάγκη υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη σχολική κοινότητα: Ο ρόλος της δευτεροβάθμιας, του Υπουργείου, της Διοίκησης του σχολείου και του προσωπικού
Ανάγκη υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη σχολική κοινότητα: Ο ρόλος της δευτεροβάθμιας, του Υπουργείου, της Διοίκησης του σχολείου και του προσωπικού, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου