Περιγραφή θέματος
Γενικά
- Αυτό το θέμα
Μαθημα 0 - Καλωσήλθατε!
Αγαπητοί συμμετέχοντες,Κάλλια, Μαρία και Νίκος
Αυτή είναι μία φιλόδοξη προσπάθεια να μοιραστούμε μαζί σας τις εμπειρίες μας σχετικά με τη Διερευνητική μάθηση στις φυσικές επιστήμες. Ελπίζουμε να σας αρέσει το υλικό που εχουμε συγκεντρώσει και ανυπομονούμε να διαβάσουμε τα σχόλιά σας και την κριτική σας για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι.
Γνωρίζουμε ότι κάθε δάσκαλος ακολουθεί ένα μοναδικό διδακτικό μοντέλο και έχει διαφορετικές αντιλήψεις σχετικά με τη μάθηση. Αυτή τη διαφορετικότητα θέλουμε να την αναδείξουμε για αυτό και σας καλούμε να μοιράζεστε την άποψή σας μαζί μας. Με αυτό τον τρόπο θα μαθαίνουμε όλοι μαζί, θα ανταλλάξουμε απόψεις, ιδέες και σχέδια μαθήματος που σίγουρα θα κάνουν τη διδασκαλία μέσα από τη διερεύνηση ακόμη πιο προσβάσιμη και φιλική προς όλους.
Εισαγωγή - Φυσικές Επιστήμες και Διερευνητική Μάθηση, Νίκος ΧανιωτάκηςΠεριεχόμενα Διάλεξης:
- Chain Reaction
- Περιέργεια (inquiry) και Επιστήμη
Λέξεις Κλειδιά:
Περιέργεια, Έρευνα, Μάθηση- Αυτό το μάθημα βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ όλων των συμμετεχόντων και γι' αυτό θα θελαμε να μάθουμε περισσότερα για την αποψή σας για τη διδασκαλία, τη μάθηση και την τεχνολογία σχετικά με τις φυσικές επιστήμες συμπληρώνοντας το παρακάτω ερωτηματολόγιο. Αυτές οι πληροφορίες θα κάνουν το έργο μας ακόμη πιo παραγωγικό, ωφέλιμο και σχετικό με τις αναγκες σας.
Μάθημα 1 - Το πλαίσιο της Διερευνητικής μάθησης
Επιστημονική Αναζήτηση και Διερευνητική Μάθηση, Νίκος ΧανιωτάκηςΠεριεχόμενα Διάλεξης:
- Πώς λειτουργεί η επιστήμη
- Η πρακτική και η έρευνα των δεξιοτήτων
- Επικοινωνιακές δεξιότητες
- Εφαρμογές και επιδράσεις της επιστήμης
- Το μοντέλο EUPRB
Λέξεις Κλειδιά:
Μοντέλο EUPRB, Προσεγγίσεις διδασκαλίας και μάθησης, Τεχνικές Ενεργούς ανάγνωσηςΜάθημα 2 - Ο Ρόλος του Δασκάλου στην Έρευνα
- Η σημασία τους ερωτήματος, Κάλλια Κατσαμποξάκη
- URL Σχεδιασμός διερεύνησης του ερωτήματος και προσδιορισμός εξαρτημένων και ανεξάρτητων μεταβλητών, Κάλλια Κατσαμποξάκη
- Βιωματική παρουσίαση της επιστημονικής μεθόδου, Δημήτρης Κελεφιώτης
Διατύπωση και διερεύνηση του ερωτήματος
Η σημασία της διατύπωσης του ερωτήματος που καλούνται οι μαθητές να απαντήσουν στα πλαίσια της καθοδηγούμενης και της ανοιχτής διερευνητικής μεθόδου είναι καίρια και θεμελιώδης.
Μάθημα 3 - Υποστήριξη (Scaffolding) Καθηγητών Φυσικών Επιστημών για την εφαρμογή Μοντέλου Διερευνητικής Μάθησης
Υποστήριξη (Scaffolding) Καθηγητών Φυσικών Επιστημών για την εφαρμογή του μοντέλου της Διερευνητικής Μάθησης, Μαρία Φουσκάκη
Περιεχόμενα Διάλεξης:
- Διερευνητική Μάθηση
- Θέματα/Σενάρια για Ερευνητική Εργασία
- Μαθητές σε ρόλους επιστημόνων που δουλεύουν σε ομάδες
- Εκπαίδευση και παροχή εκπαιδευτικού υλικού στους καθηγητές
Λέξεις Κλειδιά
Μαθητοκεντρική Προσέγγιση, Πώς καταρτίζονται οι ομάδες, Ποιος ο ρόλος του καθηγητήΜοντέλο διαμόρφωσης και ανάπτυξης υλικού
Σε αυτή την ενότητα παρουσιάσαμε το μοντέλο διαμόρφωσης και ανάπτυξης υλικού σχετικού με τη διερευνητική μάθηση.
Στόχος μας είναι όχι μόνο η εφαρμογή του υπάρχοντος υλικού αλλά η δημιουργία νέου όσο το δυνατό περισσότερο διαθεματικού υλικού που θα μπορεί να υλοποιηθεί από διάφορες ηλικιακές ομάδες στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.
- Διερευνητική Μάθηση
Μάθημα 4 - Σχεδιασμός: Δάσκαλος ως σχεδιαστής προγράμματος σπουδών και ερευνητής εν δράση
Υλοποίηση της Διερευνητικής ως Ερευνητική εργασία (πρότζεκτ)- Υλοποίηση της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου, Στέλιος Τερζάκης
- Υλοποίηση μη καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: τι μπορεί να πάει καλά και τι λάθος κατά τη διάρκεια της έρευνας, Στέλιος Σταυγιανουδάκης/Γιάννης Νικολάου
- Υλοποίηση της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: πλεονεκτήματα, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης, Πόπη Σαλούστρου
- Διερευνητική Μάθηση: Ουτοπία ή πραγματκότητα, Ελένη Κορακάκη
- Διερευνητική μάθηση με θέμα τη Νανοτεχνολογία και η εφαρμογή του σε μαθητές Β ́ Λυκείου, Αντώνης Μαργαρίτης
Υλοποίηση της Διερευνητικής σε μία ή δύο διδακτικές ώρες
- Ενσωμάτωση της έρευνας στη διδασκαλία: Πόσο, Πότε και για Ποιους σκοπούς, Καίτη Σιακαβάρα
- CSI Ηράκλειο: Βρες τον ένοχο!, Ελευθερία Φανουράκη
Ενότητα 4α
Υλοποίηση της Διερευνητικής ως Ερευνητική εργασία (πρότζεκτ)
Εδώ θα παρακολουθήσετε ομιλίες καθηγητών ΠΕ04 που υλοποίησαν το υλικό που προτείνει το πρόγραμμα Chain reaction. Θα ακούσετε για τα πλεονεκτήματα της προσέγγισης αυτής καθώς και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν.
Ενότητα 4β
Υλοποίηση της Διερευνητικής σε μία ή δύο διδακτικές ώρες
Σχεδιασμός μαθήματος
Σε αυτή την ενότητα παρουσιάσαμε μαθήματα που έχουν ήδη υλοποιηθεί σε σχολεία με τη διερευνητική μέθοδο.
Στόχος μας είναι να δοθούν τα εφόδια που θα επιτρέψουν το σχεδιασμό νέων μαθημάτων που θα υλοποιούνται με τη διερευνητική μέθοδο σε μία ή περισσοτερες διαδακτικές ώρες ή που θα αποτελούν θέματα για την πραγματοποίηση ερευνητικών εργασιών από τους μαθητές.
Μάθημα 5 - Παρουσίαση επιστημονικά τεκμηριωμένης απάντησης και διάδοσης των αποτελεσμάτων
Παρουσίαση επιστημονικά τεκμηριωμένης απάντησης και διάδοσης των αποτελεσμάτων, Νίκος Χανιωτάκης, Μαρία Φουσκάκη, Κάλλια Κατσαμποξάκη
Παρουσίαση Επιστημονικά Τεκμηριωμένης Απάντησης και Διάδοση των Αποτελεσμάτων
Σε αυτό το βίντεο είδατε την επίσκεψη των ερευνητών σε Λύκειο με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών σε θέματα καταγραφής, επεξεργασίας και παρουσίασης δεδομένων.
Μάθημα 6 - Aξιολόγηση: Πηγών, Παρουσιάσεων, Προόδου Μαθητών
Η αξιολόγηση στις ερευνητικές εργασίες θα πρέπει να είναι συνεχής και να περιλαμβανει όλα τα στάδια και πτυχές της ερευνητικής διαδικασίας. Ο καθηγητής οφείλει να φροντίσει να αξιολογούνται οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το θεωρητικό κομμάτι, να αξιολογείται η προετοιμασία και η παρουσίαση των ευρημάτων καθώς και η λειτουργία των μαθητών στις ομάδες. Οφείλει επίσης να επιτρέπει την αυτο-αξιολόγηση των μαθητών και την αξιολόγηση των συμμαθητών και των ομάδων τους έτσι ώστε οι μαθητές να αναλαμβάνουν πλήρη ή μερική ευθύνη της προόδου τους.Η αξιολόγηση των πηγών από το διαδίκτυο
Η αξιολόγηση των πηγών από το διαδίκτυο και η προετοιμασία των μαθητών ώστε να καλλιεργήσουν μία πιο κριτική στάση σχετικά με την αξιοπιστία της πηγής είναι σημαντικό μέρος μίας επιτυχημένης διερεύνησης.
Η αξιολόγηση των παρουσιάσεων
Η παρουσίαση του σχεδιασμού και των ευρημάτων της επιστημονικής έρευνας είναι μια σημαντική δεξιότητα των ερευνητών. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να βοηθήσετε τους μαθητές σας να μπορούν να οργανώνουν τα στάδια της έρευνάς τους και να τα παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους στην τάξη ή σε ευρύτερο κοινό. Η συμμετοχή σε "μαθητικά συνέδρια" παρουσίασης ερευνητικών εργασιών θα βοηθούσε επίσης προς την κατεύθυνση αυτή.
Η αξιολόγηση της προόδου των μαθητών
Η αξιολόγηση της προόδου των μαθητών αποτελεί εργαλείο για τη συνολικότερη αξιολόγηση της διαδικασίας εφαρμογής της διερευνητικής μάθησης στην τάξη. Η ικανότητα των μαθητών να αξιολογούν τόσο τον ευατό τους όσο και τους συμμαθητές τους θα πρέπει να καλλιεργείται και να ενισχύεται.
Μάθημα 7 - Ο Ρόλος Της Τεχνολογίας Για Τη Στήριξη Μαθητών Και Εκπαιδευτικών Κατά Τη Διάρκεια Της Έρευνας
Ο Ρόλος της Τεχνολογίας για τη Στήριξη Μαθητών και Εκπαιδευτικών κατά τη Διάρκεια της Έρευνας, Κάλλια Κατσαμποξάκη
Ο Ρόλος της Τεχνολογίας για τη στήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της έρευνας
Αξιολογήστε τις πηγές που σας προτείνουμε. Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά τους σημεία; Υπάρχουν άλλες πηγές που θα θέλατε να προτείνετε συμπληρωματικά;
Μάθημα 8 - Ανάγκη υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη σχολική κοινότητα: Ο ρόλος της δευτεροβάθμιας, του Υπουργείου, της Διοίκησης του σχολείου και του προσωπικού
Ανάγκη υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη σχολική κοινότητα: Ο ρόλος της δευτεροβάθμιας, του Υπουργείου, της Διοίκησης του σχολείου και του προσωπικού, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου
Υποστήριξη Εκπαιδευτικών στη Σχολική Κοινότητα
Πολλές φορές παρά την πείρα, την εμπειρία, τη γνώση, την καλή θέληση και τον ενθουσιασμό όσων εμπλέκονται σε δραστηριότητες υλοποίησης της διερευνητικής στην τάξη, οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα που καθυστερούν ή εμποδίζουν την επιτυχημένη ολοκλήρωση του υλικού που έχουν σχεδιάσει.
Μάθημα 9 - Αξιολόγηση προφορικής παρουσίασης συμμετεχόντων/φοιτητών
Αγαπητοί συμμετέχοντες,
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσουμε ότι έχετε ολοκληρώσει το θεωρητικό κομμάτι αυτού του μαθήματος. Τώρα, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να δώσετε μία προφορική παρουσίαση σε θέμα σχετικό με τη διερευνητική μάθηση/ ή Μάθηση μικρών ερευνών (ppt διάρκειας 20 λεπτών).
Παρακάτω θα βρείτε ένα καλό παράδειγμα συναδέλφου ΠΕ04 που έκανε μία μικρή αλλά σημαντική έρευνα για τη Διερευνητική στο Ελληνικό σχολείο.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΟΥ ΕΡΕΥΝΑ ΤΙΣ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ, Ελένη Κορακάκη
Σας ευχαριστούμε που μέχρι τώρα ανταποκριθήκατε με την ίδια αισιοδοξία και συμβάλλατε με τη συμμετοχή, τις προτάσεις σας και τα σχόλιά σας στην ανταλλαγή απόψεων, στην ειλικρινή συνεργασία και στην προσπάθεια διεύρυνσης και αναβάθμισης μιας ενεργούς εκπαιδευτικής κοινότητας.
Θα χαρούμε πολύ να σας ακούσουμε, να σας δούμε και να μάθουμε και πάλι από εσάς.
Καλή επιτυχία!
Κάλλια, Μαρία, Νίκος